miercuri, mai 04, 2011

Capcana muzicii bune

Eliza Spătărelu, Glodeanu Sărat, Muntenia
Cântaţi Domnului o cântare nouă! Psalmi 96,1
"Draga mea, muzica aceasta nu este potrivită pentru tine!" i-am spus indignată fetei mele de paisprezece ani.
"Dar de ce, mami? Este muzică clasică!" mi-a răspuns ea mirată.
I-am explicat că, deşi este muzică clasică, nu înseamnă că este neapărat sănătoasă pentru minte şi suflet. Principalul rol al muzicii este acela de a transmite sentimente. Atunci când nu ne place să privim un lucru, întoarcem capul. Putem să refuzăm să gustăm ceva dezgustător, însă nu ne putem feri de muzică. Prin urechile noastre, pătrunde în creier şi în cel mai scurt timp suntem dominaţi de emoţiile pe care compozitorul a intenţionat să le descrie în cel mai atrăgător mod cu putinţă.
Atunci când sentimentele transmise sunt pozitive, cu atât mai bine, dar ce faci când ele sunt negative? Fără să vrei şi fără să-ţi dai seama, te simţi învăluit de senzaţii care nu îţi aparţin şi pe care poate că nu le conştientizezi. Muzica te poate linişti sau te poate mobiliza la acţiune; poate să te cufunde în butoiul cu melancolie; poate să îţi accentueze tendinţa spre dezordine sau spre răzbunare. Este extrem de subtilă şi foloseşte căi cu neputinţă de explicat.
Muzica pe care fiica mea încerca să o interpreteze la pian era plină de superficialitate, dezordine, îndepărtare de real şi refugiu în imaginar. Nu îmi plăcea să văd cum aceste caracteristici erau zidite încet, încet în sufletul ei. Fiecare notă în plus o atrăgea şi mai tare în capcană şi o făcea să fie mai puţin conştientă de ceea ce era în jurul ei. Aproape că vedeam cum se topeşte ul­tima urmă de autocontrol şi responsabilitate şi îi era foarte greu să înţeleagă ceea ce spuneam. Mă rog pentru fiica mea şi pentru alţi tineri ca ea, care cad zilnic în capcana "muzicii bune". Poate că nu ascultă hard rock; totuşi, muzica lor este nesănătoasă. Disperarea, deprimarea, neliniştea şi necredinţa transmise prin melodie pot fi mascate prin cuvinte aparent creştine. Iar noi suntem înşelaţi.
Alege să cânţi astăzi o cântare sănătoasă pentru sufletul şi mintea ta. O cântare care să-ţi întărească credinţa. O cântare care să-ţi aducă mintea în comuniune cu Împăratul tău. Roagă-L pe Dumnezeu să îţi dea discernământ în acest domeniu atât de important!

Niciun comentariu: